Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
30
11
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Albert Heijn volgt Tony’s Chocolonely bij inkoop cacao

Albert Heijn volgt Tony’s Chocolonely bij inkoop cacao

Albert Heijn heeft zich aangesloten bij Tony’s Open Chain platform en gaat cacao voor haar chocolademerk Delicata inkopen volgens de principes van Tony’s Chocolonely. Dat betekent onder meer dat het de herkomst van cacao gaat traceren en boeren meer gaat betalen. Zo hoopt de supermarktgigant de inkoop van haar ingrediënten duurzamer en transparanter te maken.

Volgens Business Insider is de CEO van Barry Callebaur, dat voor Albert Heijn de chocolade produceert, erg tevreden met dit besluit van het bedrijf. Hij noemt het een enorme stap richting het doel van volledig duurzame chocola in 2025. Henk van Harn, vicepresident van Albert Heijn laat op zijn beurt weten dat zij het belangrijk vinden om structureel bij te dragen aan een beter leven voor cacaoboeren.

Beantracker
Tony’s Chocolonely wil met haar Open Chain platform haar manier van werken zo veel mogelijk openstellen voor andere bedrijven. Bedrijven die zich er bij aansluiten beschikken over alle kennis en tools op het platform, zoals Tony’s Beantracker, die inmiddels bij alle partners van Tony’s is ingevoerd. Albert Heijn is nu de eerste supermarktketen die zich op het platform heeft aangesloten.

Boerencoöperaties
Deze stap betekent onder meer dat Albert Heijn nu een vaste samenwerking aangaat met een groep boerencoöperaties in Ghana en Ivoorkust, die al jaren met Tony’s Chocolonely samenwerken. De boeren binnen die coöperaties gaan meer betaald krijgen voor hun cacao dan de wettelijke minimumprijzen in hun landen voorschrijven. Als gevolg hiervan zullen de Delicata repen 10 cent duurder worden.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.