12
03
14
2

Professioneel inhuren van flexibele arbeid

Het inhuren van flexibele arbeid is een vak en ieder vak verdient zijn eigen standaard werk. Een boek dat een compleet en evenwichtig beeld schetst van het betreffende onderwerp en waarmee ieder bedrijf of organisatie direct aan de slag kan. Met het boek ‘Professioneel inhuren van flexibele arbeid’ vullen de drie auteurs (Boodie, De Laat en Oldenburg) deze leemte in en heeft ook dit onderwerp eindelijk zijn eigen bijbel. Een boek dat interessant is voor zowel Inkoop, HRM als top- en lijnmanagement en voor het eerst een geïntegreerde aanpak biedt om het inhuurproces te professionaliseren. Gelet op de omvang van de markt van flexwerk en de impact daarvan op onze economie is het alleen de vraag waarom een dergelijk boek zo lang op zich heeft laten wachten.

De bijbel voor professioneel inhuren flexwerk
De inhuur van flexibele arbeid vormt voor veel bedrijven en organisaties een aanzienlijke kostenpost. Een kostenpost die de komende jaren waarschijnlijk alleen maar zal toenemen. Opvallend is het dan te moeten constateren, dat het inhuren van flexwerkers slechts bij weinig organisaties op een professionele wijze is georganiseerd. Een gemiste kans volgens de auteurs en dat vormt ook een van de voornaamste redenen voor het schrijven van dit boek. Een boek dat in alles kwaliteit uitademt: van de vormgeving tot en met de cijfers, van de modellen tot en met de bijlagen. Ze vormen tezamen een consistent en goed doordacht geheel en maken het tot de bijbel voor het professioneel inhuren van flexwerk.

Mensen, Markt, Mechanismen
Als je al iets aan te merken hebt, is dat het boek minder aandacht besteedt aan de mens achter de flexwerker. De auteurs hebben er echter voor gekozen dit boek te schrijven vanuit het standpunt van de inlener. Deze keuze valt te begrijpen als je hun achtergronden kent en levert mede daardoor een zeer lezenswaardig en evenwichtig boek op. Afgezien van het menselijke aspect van flexwerken komt werkelijk alles aan bod wat je maar over dit onderwerp wilt weten. Hoe groot is de markt van flexwerk en dat onderbouwd met cijfers, welke vormen van flexwerk zijn er en wanneer maak je daar gebruik van, hoe werken de mechanismen in de verschillende markten en wat zijn de gevolgen voor de inlener, welke ontwikkelingen zijn er gaande in de markt en welke invloed hebben ze op het inhuurvolume en de kosten van inhuur.

Integraal framework inhuur
Naast een zeer complete schets van de vraag- en aanbodzijde bieden de auteurs in de laatste drie hoofdstukken ook een groot aantal handvatten voor het professioneel inrichten van de inhuur van flexwerk. Handvatten in de vorm van indelingsmodellen, procesbeschrijvingen en normenkader die tezamen het integraal framework inhuur vormen. Dit raamwerk, mits goed toegepast, biedt bedrijven en organisaties de gelegenheid het inhuurproces op de ideale manier in te richten. Met dit proces op orde kan men als eindverantwoordelijke vervolgens bepalen welke van de vier beschreven flexconstructies het beste past bij de vraag van zijn of haar bedrijf of organisatie. Het boek sluit af met een hoofdstuk over het al of niet uitbesteden van (een deel van) de activiteiten op het gebied van inhuur flexwerk.

Met het boek ‘Professioneel inhuren van flexibele arbeid’ hebben Boodie, De Laat en Oldenburg een zeer gedetailleerd en praktisch boek geschreven over het professionaliseren van de inhuur van flexwerkers. Zelfs als je in het geheel niets van het onderwerp zou weten, heb je na het lezen van dit boek het gevoel dat je ‘helemaal bent bijgepraat’. Het boek mag dan ook absoluut niet ontbreken in de boekenkast van iedere inkoper die zich bezig houdt met de inhuur van flexibele arbeid. Het biedt je als inkoper dé kans om samen met HRM en management het inhuurproces op een professionele manier in te richten en een wezenlijke bijdrage te leveren aan de prestaties en het resultaat van je eigen bedrijf of organisatie.

• Nieuwswaarde:        ****
  • Praktisch nut:          *****
  • Toegankelijkheid:    *****

• Bedrijfskundige aspecten van HRM – Frits Kluijtmans e.a.
  • De flexibele onderneming  – Henk Volberda
  • The Fuzzy Firm – Arjen van den Born
  • De professional op het witte paard – Edwin Martherus, Marco Plasier, Achraf Talhaoui
  • E-HRM – Rob van den Berg

Auteurs:

• Max Boodie startte zijn carrière bij Berenschot waar hij in 1997 de inkoop-adviesgroep oprichtte. Vervolgens startte hij DPA Supply Chain. Sinds 2011 is Boodie als investeerder betrokken bij de opstart of doorstart van bedrijven. Daarnaast is hij part time promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen waar hij onderzoek doet naar het gedrag van inkopers en de interne klanten van inkoop. Boodie is auteur van verschillende bundels met columns over inkopen.
  • Rob de Laat is sinds 1989 actief in de wereld van flexibele arbeid. Als directielid bij de Rijnhaave Groep verbaasde hij zich over het gebrek aan regie op inhuur bij organisaties. Grote vraagtekens plaatste hij toen al bij het ontbreken van alignment tussen de organisatiedoelstellingen en de persoonlijke doelen van de ingezette flexprofessionals.
  • Paul Oldenburg was bij Syntegra en Flex Groep Nederland verantwoordelijk voor het inzetten en ontwikkelen van adviseurs, interim-managers en projectmanagers. Ervaring met de inzet van flexibele arbeid deed hij vervolgens op bij Evita Particuliere Zorg, twee kleine internationale uitzendbureaus en Staffing Management Services.

Nederlandstalig | Gebonden, 200 blz.
Enthri B.V. | 1e druk, 2014 | EAN: 9789082150308

'Professioneel inhuren van flexibele arbeid' is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl en uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.

Peter Streefkerk is mede-eigenaar van Starck Training & Development en Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.