Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
05
15
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort: ,

Feedback is een cadeautje

Waarom denken wij dat we gelijk hebben als wij feedback geven, terwijl het vaak verkeerd voelt als wij feedback krijgen. Wees eens eerlijk: we vragen vaak om feedback, maar we zijn tegelijkertijd bang om het te ontvangen. Terwijl het zoveel voordelen heeft als je er op de goede manier mee omgaat. Feedback ontvangen, een bijzonder fenomeen dat nu voor het eerst in 430 pagina’s van alle kanten wordt belicht door de auteurs Douglas Stone en Sheila Heen in hun boek ‘Feedback is een cadeautje’.

Hoe moeilijk kan het zijn
Wat is feedback? Dat is alle informatie die je over jezelf ontvangt. Waarom vinden wij feedback ontvangen zo moeilijk? Niet de positieve feedback, die absorberen we maar wat graag. Alleen bij teveel positieve feedback gaat het een beetje schuren. Nee, het gaat om de negatieve feedback die ons verwart, boos of zenuwachtig maakt of kleineert. Één op de vier mensen is zelfs bang om feedback te ontvangen. We zijn niet in staat om positieve en negatieve feedback op zijn juiste waarde in te schatten. We laten daardoor vaak kansen onbenut om van dat commentaar iets te leren. Zogezegd ontnemen we onszelf de kans een volgende stap te maken in onze ontwikkeling.

Inkopers dagelijks bezig met feedback
Inkopers zijn net mensen. Ook zij zijn dagelijks bezig met het geven en ontvangen van feedback. Richting management, richting hun collega’s en vooral ook richting leveranciers. Elke dag van de week zijn inkopers beroepsmatig feedback aan het geven en ontvangen. Dat is wel iets om bij stil te staan, want in welke (inkoop)opleiding wordt er aandacht besteed aan dit onderwerp? Geen enkele opleiding en dat is een gemis. Feedback ontvangen levert bij inkopers vaak reacties op die blijk geven van het Calimero-effect: “Zij zijn groot en ik is klein”. Met behulp van dit boek zouden dat soort reacties achterwege kunnen blijven. De volwassenheid van inkopers zal het een boost geven.

Als ik toch feedback mag geven
De structuur van het boek is helder en leidt je als vanzelf door de theorie en praktijk van feedback. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van beide auteurs, waarnaar ook verwezen wordt in de uitgebreide voetnoten aan het eind van het boek, denk je in eerste instantie dat er ontelbare manieren zijn waarop je kunt reageren op feedback. Dat blijkt niet zo te zijn. Er zijn maar drie feedbacktriggers: waarheidstriggers, relatietriggers en identiteitstriggers. Elke groep triggers kent een aantal manieren om daarmee om te gaan. Feedback ontvangen is een vaardigheid, geen aangeboren eigenschap. Feedback ontvangen kun je dus leren.

Altijd wel voorbeelden die je herkent
Het boek loopt over van de voorbeelden. Een groot voordeel daarvan is dat er altijd wel een paar voorbeelden zijn die je bekend voorkomen. Voorbeelden uit je zakelijke leven en voorbeelden uit je privé leven. Ze zetten je aan het denken, dat is het mooie van dit boek. Ongemerkt ben je een groot deel van je tijd bezig met feedback in allerlei vormen. De vraag is nu of je van onbewust onbekwaam een stap kunt maken via bewust onbekwaam naar bewust bekwaam feedback geven en ontvangen aan de hand van dit boek.

Eindoordeel
Laat die druk ogende Amerikaanse kaft je niet afschrikken. Een kaft met een knipoog en visueel opvallend genoeg om je aandacht als lezer te trekken. ‘Feedback is een cadeautje’ is een waardevol boek en een verrijking van en voor je leven. Zowel zakelijk als privé. Het is zeer praktisch en het leest gemakkelijk weg. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting, waarmee ook de luie lezer op zijn wenken wordt bediend. Met de al aangegeven 430 pagina’s is dit een boek dat niet in je kast mag ontbreken. Als ik zo vrij mag zijn jou als lezer deze feedback te geven.

Beoordeling

  • Nieuwswaarde:     *
  • Praktisch nut:       *****
  • Toegankelijkheid: *****

Aanvullende literatuur en informatie

Boekgegevens
Auteurs:
Douglas Stone en Sheila Heen zijn bestsellersauteurs (Difficult Conversations), Harvard-wetenschappers en tevens ervaringsdeskundigen. Door het begeleiden van vele bedrijven, overheidsinstanties en salesteams, maar ook bijvoorbeeld families, wetenschappers en chirurgen, hebben zij alle theorie in de praktijk kunnen brengen en testen. Op heldere wijze, met veel humor en empathie, geven zij de nieuwste inzichten uit de hersenwetenschap en psychologie, gecombineerd met praktisch, duidelijk advies.

Nederlandstalig | Paperback, 430 blz.
Maven Publishing | 1e druk, 2014 | EAN: 9789491845369

Bestellen
‘Feedback is een cadeautje' is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl. Klik hier om het boek te bestellen.

 

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is mede-eigenaar van Starck Training & Development en Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.