Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
12
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Supply Chain
Soort:

Digitalisering supply chains mist focus

Digitalisering supply chains mist focus

Bedrijven willen graag hun toeleveringsketens digitaliseren, maar nemen hier zelden de nodige maatregelen voor. Ook missen ze een lange-termijn focus, waardoor de meeste digitaliseringsprojecten blijven steken in de pilotfase. Dat blijkt uit een onderzoek van Capgemini onder 1001 bedrijven wereldwijd.

Ruim 50% van de bedrijven noemt de digitalisering van hun toeleveringsketen een topprioriteit. 86% van hen is het echter niet gelukt om een digitaliseringsinitiatief op te schalen voorbij de testfase. In Nederland geldt dit voor 78% van de bedrijven.

Prioriteiten
Capgemini stelt dat de meeste grote bedrijven – ruim 80% van de ondervraagde organisaties heeft een omzet van 1 miljard dollar – wel begrijpen dat het belangrijk is om hun toeleveringsketens de digitaliseren en automatiseren. Volgens de onderzoekers hebben zij echter niet de juiste mechanismes en procedures in plaats om hun ideeën hierover te realiseren. Dat komt doordat ze teveel hooi op de vork nemen, en geen duidelijke prioriteiten stellen.

‘Less is more’
Het onderzoek maakt duidelijk dat bedrijven die gefocust te werk gaan betere resultaten boeken. Gemiddeld hebben de ondervraagde organisaties 29 digitaliseringsprojecten lopen die gericht zijn op hun toeleveringsketens. Bedrijven die de digitalisering succesvol doorvoerden, focusten zich echter gemiddeld op slechts zes projecten. Bovendien maakten zij gebruik van vaste procedures om pilotprojecten te evalueren. Deze inspanning loont; 94% van de respondenten die hun digitaliseringsinitiatief hebben opgeschaald stellen dat het tot een omzetstijging heeft geleid.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.